tisdag 4 oktober 2011

Ett brev till Hitler från kungens farfar.

"Redan efter det förra världskriget har jag insett vilken stor fara Bolsjevismen var och alltjämt är, inte endast för oss i Norden utan för hela Europa. Därför vill jag öppet uttala mitt hjärtliga tack för att Ni beslutat att om möjligt slå ned denna pest.
Jag lyckönskar Er till de redan nådda framgångarna!
Nu vill jag bedja om ännu en sak, nämligen att detta brev icke kommer till offentlig kännedom, åtminstone sålänge kriget pågår. Med förtroende räknar jag med förståelse för detta från Er sida. Ni kan emellertid vara förvissad om att jag kommer försöka göra allt för att upprätthålla ett gott förhållande mellan oss.

Med min hjärtliga hälsning är jag, Käre Rikskansler, Er tillgivne Gustav R. "

Detta är alltså ett brev från Gustav V till Adolf Hitler, skrivet i oktober 1940.

Så mycket för den "neutraliteten".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar