tisdag 10 augusti 2010

Röstbojkott!

Varför ska man rösta i en stat där den privata sektorn styr kajutan?
Vi kan inte påverka marknaden med våra röster.
Socialdemokrater eller Moderater spelar ingen större roll, de vill alla åt samma håll,..mer eller mindre. Det vill säga att skära ner kostnaderna för de icke produktiva människorna och för den sociala omsorgen.
Moderaterna genomför just nu det som sossarna en gång i tiden påbörjade, men i något snabbare takt. Summan av det hela, på ett längre perspektiv, hade ändå varit densamma.
Statliga bolag, sjukhus och vårdboenden har sålts ut på löpande band, oavsett regering, och sjukskrivna människor har piskats ut ur systemen ända sedan i början på detta århundrade.
Vad är demokrati? Tänk att det är så inpräntat i människors huvuden att det där med rösträtten var fjärde år är det som gör ett land demokratiskt. Jag är av en helt annan åsikt. Att få rösta på sju snarlika borgerliga partier var fjärde år, och där emellan har man inte ett skvatt att säga till om? Nej tack. Det är inte demokrati för mig. Tänk om hela svenska folket istället hade lagt sig på sofflocket på röstdagen,...och genom den aktionen visa herrarna (om damerna) där uppe att vi inte ger dem legitimitet att förstöra mer.
För om fyra år kommer det vara ett jäkla gnäll igen, och ingen är nöjd. Har någon någonsin varit NÖJD?

1 kommentar:

  1. Å ena sidan håller jag med dig men å andra sidan så måste jag protestera. Jag kan känna samma hopplöshet, va fan spelar det för roll, men jag tror ändå på att ett samhälle med aktiva och engagerade medborgare kan använda demokratin för att kunna påverka sina livsvilkor. Ett högt valdeltagande visar på att vi bryr oss och på att vi engagerar oss i de beslut som tas. Vad är alternativet...? Kapitaletsdiktatur?

    SvaraRadera