måndag 19 april 2010

En eftermiddag med TV3 =Patriotism och nationalism av extrem propagandatyp.

Ok. Så idag har jag förärat min soffa med ett helgjutet arsle (mitt alltså) då jag inte har behövt bistå min arbetsgivare med mina kunskaper, och tänkte då att jag således kunde ta en såndär soffliggaredag och bara blippa runt på dumburken.

Så hamnade jag då framför 3:ans långkörare "Days of our lives" och senare Extreme Home makeover.
Och med risk för att reta upp både han"där uppe", om han hade funnits, alla religiösa och förmodligen halva US, så säger jag bara : HERRE JÄVLAR.
Är det detta som spyr ut ur folks TV-apparater i US dagarna i ända, så förstår jag hur det lätt kan förvrida människors huvuden.

Days of our lives är nog förmodligen den mest reaktionära skitsåpan som jag någonsin har skådat. (Inte för att det finns någon såpa som ens skulle få preferensen "intressant", men det finns dåligt, värre o VÄRST) Detta är inte bara en dålig såpa, detta är en såpa som slår i människor en massa hatpropaganda mot abort, mot homosexualitet, mot andra religioner än kristendom och som fullkomligt spyr ut skrämselpropaganda vad det gäller att slå vakt om "the american dream", som i detta fall innebär: Be till den KRISTNA guden varje gång något håller på att gå på tok, följt av traditionellt kyrkobesök, åtminstone när söndagen infaller. Så kanske du har en chans. Familjen är helig. Skulle du av någon anledning (som att exempelvis ha fått stryk av din kille) vilja lämna den, då är du det svarta fåret och för all framtid dömd att brinna i helvetet. Om du gör något moraliskt orätt, så kan du bli besatt av djävulen himself, och kanske till och med dö av den utdrivning som din familj och lokala prästen måste utsätta dig för. Jargongen i hela såpan är djupt konservativ, patriotisk, och full av nationalistiskt svammel. Just nu har man frånkommit det religiösa lite grann och satsar helhjärtat på stödpropaganda till ockupationskriget i IRAK. Självklart har några av de unga, vackra, amerikanska pojkarna i såpan behövt åka ner dit för att "slåss för sitt lands frihet (!?!?) och lära de muslimska barbarerna vad Moral o Rätt är.

Jag vet inte om jag ska spy eller skratta åt eländet.

Iallafall. Programmet som följer denna eländiga såpa är inte den ett dugg bättre. "Extreme home makeover". Där besöker man familjer som på olika sätt har haft det "svårt", familjer som förlorat hem o hus i naturkatastrofer eller har medlemmar av familjen som har olika handikapp och har särskilda behov.
Gemensamt för alla dessa familjer är oftast att "herren i huset" har förlorat en kroppsdel i det smutsiga ockupationskriget i IRAK som USA för. Som i detta programmet då givetvis heter "frihetskriget".
Hans hem är ganska sjaskigt. Så.
De låter den lemlästade pappan vittna om vilka hemskheter han har blivit utsatt för av de barbariska och fanatiska muslimerna, medan krokodiltårarna trillar ner. Så får han ett helt nytt hus. Under ropen som skallar: THANK YOU AMERICA. GOD BLESS AMERICA, gör de honnör inför flaggan, och alla står o gråter och kramas. O han är så jävla stolt. Han får höra hur rätt han har gjort, hur modig han är och att det är tack vare människor som honom som Amerika kan garantera fred och frihet i världen(!?!?!).

Ja herre jävlar säger jag bara.
Som sagt. Är det detta de amerikanska medborgarna för se och höra dagarna i ända, ja då kan jag inte klandra dem för att många av dem är..(fyll i varfritt ord).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar